07 februari 2009

Centern har visst en själ

Ett hett dilemma just nu är hurivida centern har en själ eller inte; hurivida vi har något att kämpa för och hur trovärdiga vi egentligen är. Först ignorerade jag det; jag trodde det sa sig självt att ett parti som har en tydlig ideologi för miljö och företagsamhet inte kan sakna själ. Den skarpa, gröna partifärgen säger: "vi vet vad vi vill"

Det mest patetiska av allt är att det är att centern vill kompromissa med sina allierade om kärnkraft som utlöst debatten. Vi är fortfarande inte för kärnkraft, och trots att jag definierar mig kärnkraftsskeptiker så känner jag, av hela mitt hjärta, att Maud handlat rätt. Är man i en allians måste man kunna kompromissa. Före valet sa alliansens skeptiker: "Det här kommer aldrig hålla; centern kommer inte kunna kompromissa i kärnkraftsfrågan". Och idag klagar de på oss.

Centern är ett enat parti i många frågor, till exempel vad gäller federalism, frihandel och mångfald. Och ska man kritisera centern för att man kompromissar om kärnkraften kan man hitta minst lika stora svagheter i de andra partierna. Löjligast av allt är att det är just oppositionen som börjat hacka på centerns trovärdighet, snarare än de egna väljarna.

1 kommentar:

Emma Grön sa...

De s.k. ekohumanisterna hör givetvis hemma i det Gröna partiet:

http://emma-gron.blogspot.com/2009/02/de-sk-ekohumanisterna-hor-givetvis.html