02 februari 2009

Vart är kd på väg?

En viktig men samtidigt överskattad fråga är kärnkraften. Jag har inte följt den senaste tidens förvirrande röra av förslag från diverse partier, men det jag har förstått är att kristdemokraterna verkar vilja driva en miljövänligare är beredda att stänga ner några känrkaftsreaktorer (SvD skriver om det idag). Kärnkraften och dess konsekvenser kan man säga mycket om, men det är inte det jag skriver om nu. För en partipolitisk nörd som jag är det mest intressanta är vad konekvenserna blir av att partierna flyttar på sig. Det kan innebära väldigt mycket mer än somliga tror.

Den nuvarande kd-ledningen verkar vara ovanligt rationell, men samtidigt inte särskilt taktisk. Funderar de ens på vilka väljargrupper de är ute efter, när de pratar om miljö och jämställdhet som om det vore deras viktigaste frågor? Deras ursprungliga väljare är de konservativa svenskarna; en liten men samtidigt existerande grupp. De som tycker kärnfamilj går före kärnkraftsförbud.

Så, varför drar sig kd in mot mitten? Visst, deras väljare är få. Men de är ett konservativt parti, och då ska de jaga konservativa väljare. Det är trångt i mitten just nu. Alla partier slåss om majoriteten, de som tycker att kärnfamiljens era är över och att man nu ska koncentrera sig på att rädda miljön och skapa ett jämställt samhälle. Och i den mittpunkten har de konservativa ingenting att göra.

Det finns två anledningar av kd att inte söka mittenväljare. För det första: Svenskarna saknar förtroende för kd i miljö- och jämställdhetsfrågor. För det andra: De förlorar sina konservativa kärnväljare.

Det kristdemokraterna vi sett de senaste åren är ett kd som minskar. Som tappar förtroendet av sina ursprungliga, mest lojala väljare. De konservativa. Kd flummar runt i mitten utan någon vettig anledning. Kanske hoppas man på att locka nya väljargrupper. Och vi har jusett hur det har gått: det enda de gör är att tappa sina gamla väljare.

Många sifomätningar visar att de helt kommer åka ut ur riksdagen, och efterträdas av sverigedemokraterna, som ju verkligen är trovärdiga i de moralkonservativa frågorna.

Personligen saknar jag någon större respekt för kd. Men utan dem kommer alliansen antagligen att spricka. Så länge inte de resterande allianspartierna börjar ett samarbete med sd, vilket jag verkligen inte hoppas på. För det kan jag säga, helt ärligt, att om centerpartiet skulle ingå i en allians med sd, skulle jag skynda mig att lämna centern, troligtvis tillsammans med tusentals andra.

Kristdemokraterna har ju en mindre budget inför valet 2010 än sverigedemokraterna. Det enda de kan göra, om de vill sitta kvar i riksdagen det vill säga, är att ta upp kampen för sina kärnväljare. Som de alltid gjort.

Inga kommentarer: